stilvallen R 1200 RT

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

WILBIKE

Re: stilvallen R 1200 RT

Bericht door WILBIKE »

Laatste bevindingen van mijn ondertussen dagelijks en tijdens elke verplaatsing stilvallen...
Waar en welke problemen of rillingen over mijn rug gaan bij elke maal stilvallen wil ik hier niet vermelden maar wel enkele aanmerkingen van andere ontkrachten (voor mijn RT) of info verstrekken voor volgende slachtoffers!

- 'misschien wordt motor te warm met het filefilteren of hoge buitentermperatuur'
neen, ik viel zeker 3 x stil terwijl de motor nog niet op bedrijfstemperatuur was
- 'batterij moet volledig opgeladen zijn'
neen, mijn batterij hing elke nacht (na het lezen van deze opmerking) aan de lader
- 'motor herstarten en verderrijden'
neen, motor 5 à 10 maal herstart doch slaat niet aan, de ene maal met verschillende motorlichtjes aan in de boordcomputer, de ander maal met helemaal geen gegevens op de BC. Na een vijftal minuten wachten start hij bij de eerste slag en blijft mooi ronddraaien...
- 'het euvel doet zich voor bij het terugschakelen'
niet altijd, zo viel hij gisterenmorgen gewoon stil bij het uitbollen voor een kruispunt

Ik kan er geen lijn in krijgen, het is telkens weer anders en hopelijk kan het met een software update opgelost worden. Het onregelmatig stationair draaien is niet echt uitgesproken. Raar dat de vorige 30000 km voor het onderhoud zonder ook maar 'één misslag' zijn verlopen??? Kan het iets te maken hebben met een update gedaan bij het nazicht of komt het onverwachts binnengeslopen? Na 32 jaar ononderbroken BMW te rijden is dit het eerste vreemde euvel dat ik ondervind. Alle weinige andere defecten konden onmiddellijk geduid worden!

Let op, ge wordt dit niet gewoon en je rijdt elke meter als een angsthaas die steeds uitkijkt naar een vluchtplaats. Hopelijk is het kortelings opgelost. Ik gebruik mijn motor quasi dagelijks en een ander voertuig heb ik niet. Aansturen op een andere BMW moet men niet doen, deze komt er voorlopig niet in en na de afschrijving bekijk ik het wel! Een machine van meer dan € 18000 dient aan zulk een kilometerstand vlekkeloos te lopen, zoniet kan je er niet op rekenen en hoort hij niet in je garage als dagelijks werkpaard...

Wilbike :-(
Lid BMW MC Vlaanderen...
Nascar
Contacteer:

Bericht door Nascar »

Gelijkaardige dingen voorgehad met een F650GS mono.

Ee'n heel andere motor die ook geen canbus of dergelijke heeft.
Verschillende malen gemeld aan de dealer maar zonder resultaat.
De dealer heeft er zelfs mee gereden om het probleem te veroorzaken maar is er toen niet in geslaagd.
We bleven toen verder rijden maar zoals je aangeeft met een serieus ei ...

Bij een volgend onderhoud is er dan een vervanging gebeurd, maar ik moet nagaan wat exact.
Sindsdien niet meer voorgehad.
Mens Sana In Corpore Sano of was het nu Mens Sana in Vodka Cola

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
S-tijn

Bericht door S-tijn »

Wilbike,
Ne collega van mij heeft in het voorjaar hetzelfde voorgehad met zijn RT1200 van 2006. Het was toen ook een tijdje zoeken met bezoekjes aan en uit de garage... . Uiteindelijk kreeg de moto nieuwe bougies, nieuwe bougiekoppen en een nieuwe sturing van de benzinepomp. Ik geloof wel dat ze ook de stappenmotors hebben gereinigd (zou dit kunnen - is het niet een soort sensor?). Hoe dan ook het is wel opgelost nu.
Ik snap eigenlijk niet dat er zoveel problemen rond dit type en dat BMW daar niks lijkt aan te doen. Ze doen wel een terugroepactie om bv. zwetende remleidingen te voorkomen, maar is als ik dat hier goed lees gaan er hier wel ongelukken van komen binnenkort...
R1100S '04 > R1200GS '09 Alpine > R1200GSA '10
WILBIKE

Bericht door WILBIKE »

Hoi S-tijn,

Vanmorgen met de motor in de garage geweest. Alle dagen, zowel 's morgens als 's avonds viel het ding stil, vandaag niet...
Gewoon gereden zoals vroeger zonder problemen. Er werd nieuwe software geïnstalleerd, nieuwe bougies met vervolgens een proefrit. Geen problemen meer ondervonden en hopelijk eindigt het verhaal hierbij??
Ongelukken, inderdaad die zijn niet ver weg. Indien je dagelijks de drukste verkeersassen gebruikt zoals ik is het al een mirakel om gewoon, al duwende, op de pechstrook te geraken en alles normaal te mogen navertellen. Hopelijk kunnen we terug op onze twee oren slapen want het is steeds op eieren lopen...
In de garage was men zich wel bewust van het gevaar en de frustratie die ik had, toch wel chapeau!

Groetjes en goed weekend toegewenst,
WilBike :wink:
Lid BMW MC Vlaanderen...
bosuil1880

Bericht door bosuil1880 »

Vandaag zelf " weer " naar de garage gereden om hetzelfde probleem ( enkel is mijne een GS ) dus zelfde motor...
Na ondertussen alles vervangen te hebben, ( brandstofsturing, ralenti regelaars, gasklephuizen ( 2 keer zelfs!!! ) )
gaan ze nu mijn krukas en nokkenas sensoren vervangen...
Laten we hopen...
Obiwan

Bericht door Obiwan »

Dat is de enige en echte oplossing voor dit probleem!
Ik ben een alpinist.
Ik zie overal als een berg tegenop!
danny riemis

Bericht door danny riemis »

de mijne had het ook vandaag terug in de garage gaan halen na onderhoud 40000km bijna thuis stilgevallen dan starten direkt terug stil vallen heb de vab gebeld komen halen de garage heeft inmiddels gebeld daar blijft hem draaien ziek word ik ervan wou volgend jaar ne nieve kopen maar nu twijfel ik of het terug ne bmw ga zijn
Plaats reactie