WAAROM olie verbruik?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

LOMAX

Bericht door LOMAX »

Je moet je eerst afvragen waarom een BMW boxer de eerste 20000 à 30000 km méér olie verbruikt dan daarna. En waarom zo'n blok 300000 km meegaat.
De cylinderwanden zijn bekleed met een nycasil-bekleding, een harde anti-slijtlaag. Die laag maakt dat het jaren duurt voor het blok versleten is. Maar ook het inrijden duurt veel langer, omdat de delen slechts heel traag op mekaar inslijten. Daardoor sluit de boel niet mooi op mekaar aan (segmenten en cylinderwand). Na 50000 km vind je bij vele blokken nog cylinderwanden die er nieuw uitzien, met hoonsporen en al (lichte krasjes in alle richtingen van het "ophonen"). En het is langs die ruwe wanden dat olie verdwijnt. Totdat ze glad gesleten zijn. Daarom is opboren en een overmaat zuiger geen optie, omdat dan die bekleding niet meer aanwezig is.
En waarom is dit bij een Boxer nog erger dan bij andere Nycasil-gebruikers? Door de relatief grote zuigers is de factor "uitzetting door warmte" hier belangrijker dan bij de meercylinders. Bij een koudestart moet er relatief veel speling zijn tussen zuiger en wand, om de uitzetting op te vangen. In het begin ligt de zuiger bijna te kantelen in zijn cylinder.
Dit alles, gecombineerd met wat hierboven al gezegd is, namelijk het platliggen van boxers en de warmtehuishouding door het volledig (oude) of half (nieuwe) luchtgekoeld zijn, maakt een beetje extra olieverbruik aannemelijk.
De olie verdwijnt echter wel "al smerend", dus niet door gewone verbranding of lekkage. Veel verbruik betekent dus ook veel smering, en dit gekoppeld aan de harde materialen maakt dat 3ton geen echte uitzondering is. Klinkt goed? 8) :D
Scarto

Bericht door Scarto »

De uitleg van Lomax klinkt aannemelijk, deze van Brit jammer genoeg niet! Sorry Brit, no hard feelings. Heeft dit fenomeen nu enkel met boxermotoren te maken, dan moet dit probleem toch ook wel terug te vinden zijn bij Porsche en Subaru, die ook gemotoriseerd worden door dergelijke motoren. Of hebben deze motoren daar niet onder te lijden omdat we dan spreken over 4 of 6 cylindersblokken? Wat met onze stevige K-reeksen met hun platliggende motoren?
Dat mijn boxer ook enkele lepels olie verbruikt zal mij niet storen, maar de vraag waarom mag terecht wezen! Alvast voeding voor onze techneuten hier op het forum!
Groeten.
Martin M.
R1150RT Titanium 2003, Clublid
AfbeeldingAfbeelding
brit

Bericht door brit »

ik vind mijn verhaal toch meer diepgang hebben!

tssss, die saaie verklaringen altijd :twisted: :lol:

btw, is nycasil niet gewoon nicasil?
stefke

Bericht door stefke »

Ik wil wel opmerken dat +300000km voor een doorsnee andere (japanse)motor ook niet echt een probleem is. En dat die dat doorgaans kunnen halen zonder noemenswaardig olieverbruik. :wink:
brit

Bericht door brit »

indeed, en bmw is niet de enigste (motor)constructeur die het nicasil-procédé op zijn cilinderwanden toepast.
LOMAX

Bericht door LOMAX »

Maar wel een van de enige die dit toepast op cylinders van 550 cc per stuk, liggend, deels lucht gekoeld. De K's daarentegen hebben maar 250 cc per zuiger te verplaatsen en zijn vloeistofgekoeld, net zoals de meeste Japp's. Noem dit verbruik gewoon één van de dingen die je er moet bijnemen, net als het geshake op een Harley, nog maar te zwijgen van het 'afbakenen van het terrein' in de vorm van plasjes olie.
En die van mij, 850R, verbruikt geen olie, met nu 30000 op de teller. Zal dus ook beetje aan mannetje liggen. Die grote zuigers moeten nu eenmaal rustiger worden warmgereden. Vroeger waren de dikke tweecylinders ook de enige types waarvoor de fabrikant voorschreef om ze eerst vijf minuten te laten warmdraaien in vrijloop (Duc en Harley).
En het zou best nicasil kunnen wezen, maar toen ik in Google nycasil intikte, te controle van de schrijfwijze, gaf dit toch massa's titels met dezelfde y. Heb dus niet verder gezocht. :wink:
HanzThePanz

Bericht door HanzThePanz »

M'n K1200RS van 1997 verbruikte een pietsie olie (hooguit een halve liter op 12.000 km). Mijn huidige K1200GT van 2003 verbruikt helemaal geen olie. Ik krijg volgende week een R1200RT en ben erg benieuwd naar het 'schrikbarende' olieverbruik. Heb wel al van diverse motorrijders vernomen dat de olieindicator (boordcomputer) van de R1200RT wel heel erg snel pessimistisch reageert, de eerste 1000 km.
Don't fix it if it ain't broken...
brit

Bericht door brit »

dat is nu eens klote! je neemt een (dure) optie bij je motor maar ze 'reageert' wel pessimistisch...

ik dacht dat bmw juist een toonbeeld van goede marketing was :twisted:
JH.
Contacteer:

Bericht door JH. »

Aangezien BMW een Duits merk is...

ligt de gas-uitstoot dan ook niet hoger dan bij een rijstmachine?
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
Steffz1

Bericht door Steffz1 »

Haha olieverbruik ja daar verdiep ik me de laatste tijd ook nog al eens in...
De nieuwe K1200R heeft ook wel al wat olie nodig blijkbaar. Binnengeweest op 1000 km voor het kontrole onderhoud , op 5400 km merk ik op dat het oliepeil een stukje onder de min staat. Ik naar de garage die +- 1 a 1.5 liter olie bijvult. Bewust beter beginnen opvolgen en daaruit blijkt dat de K1200r wel wat lust => tussen 5400 km en 6100 km was het peil met +- 250 ml gezakt.
Na aankaarting van het verbruik ? bij de dealer heeft men gezegd dat abnormaal olieverbruik pas begint vanaf 1 liter per 1000 km. Bij mij vertaalt zich dat dan in 1 litertje bijvullen per 2 weken aangezien ik +- 2000 km per maand doe... :shock: :shock:

mvg

Stef
brit

Bericht door brit »

ik wil jouw totale onderhoudskost op jaarbasis wel eens zien...

liever jij dan ik :roll:
Steffz1

Bericht door Steffz1 »

brit schreef:ik wil jouw totale onderhoudskost op jaarbasis wel eens zien...

liever jij dan ik :roll:
Als de BMW dit daadwerkelijk gebruikt is het Hop k1200r buiten sorry. Ik tel hiervoor geen 15.000 euro neer.

mvg

Stephan
HanzThePanz

Bericht door HanzThePanz »

Ik mag hopen dat dit extreme verbruik alleen maar bij het inrijden is en je na 10.000 km normaler waarden krijgt. Anders lijkt er toch iets ernstig mis.
Don't fix it if it ain't broken...
Beemer

Bericht door Beemer »

Met mijn 1150RT al een kleine 36000 km gereden en nog maar een halve litr moeten bijkappen. Mij hoor je dus niet klagen. H
Vanguard

Bericht door Vanguard »

Beemer schreef:Met mijn 1150RT al een kleine 36000 km gereden en nog maar een halve litr moeten bijkappen. Mij hoor je dus niet klagen. H
Beemer,
ik veronderstel dat je de uwe dan niet nieuw gekocht hebt, hoeveel kilometers had hem?
Bij mijn 850 R is het olieverbruik genormaliseert rond de 30.000 km. :shock:
My Bike, My Passion
R850R, 1997, 76000 km.
R1150RT, 2004, 57000 km.
K1300GT, 2009, 38000 km.
Beemer

Bericht door Beemer »

Spiksplinternieuw gekocht in 2004 en volgens het boekje ingereden en op basis van de tips hier op het forum mijn olie gepeild en pas olie bijgedaan op het moment dat het peil aan de onderkant van de rode ring in het peilglas stond.
Vanguard

Bericht door Vanguard »

De mijne is ook van 2004, ook ingereden volgens de tips hier op het forum en tot nu toe 4 liter moeten bijkappen.
Maak mij er weinig zorgen in! Zal wel eens stoppen zekers :?:
My Bike, My Passion
R850R, 1997, 76000 km.
R1150RT, 2004, 57000 km.
K1300GT, 2009, 38000 km.
Beemer

Bericht door Beemer »

Wellicht heeft er de rijstijl ook wel mee te maken :idea:
Vanguard

Bericht door Vanguard »

Ik rij het meeste stadsverkeer, wat opvalt met de huidige temperatuur buiten is dat ik een zestal kilometer nodig heb voordat het derde blokje van de olietemperatuur aangaat. En dan ben ik bijna op het werk.
My Bike, My Passion
R850R, 1997, 76000 km.
R1150RT, 2004, 57000 km.
K1300GT, 2009, 38000 km.
Beemer

Bericht door Beemer »

Bij mij komt het stadsverkeer op het einde van de rit.
7 km tot aan de autosnelweg dan 3O km tot Brussel en een zestal km tot aan het werk.
Wingman X
Contacteer:

Bericht door Wingman X »

Qua olie: heb op vakantie vorig jaar al wat liters mogen bijkappen...maar heeft idd alles met rijstijl te maken. Stevig door de bergen sjezen en heel veel afremmen op de motor slokt olie. Heel regelmatig kijken tijdens je vankantie en een busje olie meenemen is dan ook geen luxe.
Autobahncruisen slokt ook olie. Dan bedoel ik 150 à 160. :roll:
:grin: Ninja's Machen Keine Witze !
Steffz1

Bericht door Steffz1 »

Er is een groot K1200r topic op http://www.motor-forum.nl en daar vallen ze uit de lucht als ik dit vertel. Niemand heeft daar last van het fenomeen dat ik voorheb. Mijn rijstijl is sportief maar doordacht en met respect voor de techniek.

mvg

Stephan
Raketman
Contacteer:

Bericht door Raketman »

Mijn R100RS heeft geen merkbaar olieverbruik. Km-stand 183.000. Heeft ooit eens nieuwe zuigerveren gekregen rond 100k en tijdens de restauratie zijn de koppen gereviseerd om op loodvrij te rijden.

Mijn XJR1300 met 94k heeft eveneens geen merkbaar olieverbruik.
De vorige, een XJR1200, had al 2-takt neigingen op 45k...

De platliggende cylinders vind ik maar een flauw excuus. De hoeveelheid olie die daar blijft instaan moet toch direct wegvliegen bij de eerste omwenteling of, indien de schraapveer haar werkt doet, onmiddellijk verwijderd worden ? Als de olie langs de zuiger naar de verbrandingskamer kan lopen op een paar uur tijd, dan is er toch sprake van een enorm ruime tolerantie tussen de onderdelen...
Bij de SACS blokken van Suzuki wordt er vanaf het starten onmiddellijk olie onder druk op de onderkant van de pistons gespoten... Daar zou je nog veel eerder olieverbruik van mogen verwachten. En die verbruiken geen druppel.
Olie die blijft staan in het kleppendeksel ?
Zou kunnen, maar in de kop van mijn XJR staat ook nog heel wat olie als het kleppendeksel eraf gaat om de kleppen te regelen... Verbruik in die richting zou dus willen zeggen dat de klepgeleiders bij boxers ook wel héél ruime toleranties hebben.

Persoonlijk blijf ik het houden op het feit dat BMW gewoon een pak grotere toleranties hanteert, gecombineerd met (te ?) dunne, meestal volsynthetische olie. De reden dat het olieverbruik gaat minderen heb ik toch al dikwijls rechtstreeks in relatie zien staan met het omschakelen (al dan niet verteld door de dealer) naar dikkere olie...
Nil volentibus arduum
Raketman
Contacteer:

Bericht door Raketman »

LOMAX schreef:De olie verdwijnt echter wel "al smerend", dus niet door gewone verbranding of lekkage. Veel verbruik betekent dus ook veel smering, en dit gekoppeld aan de harde materialen maakt dat 3ton geen echte uitzondering is. Klinkt goed? 8) :D
-ben ik weer :mrgreen: -

Hoe kan olie al smerend verdwijnen ?

Als ze verdwijnt, dan is het net door lekkage of door het feit dat ze door insijpeling in de verbrandingskamer opgestookt wordt...
Voor de rest kan die olie nergens naartoe...
Olie lost niet op door smering. De moleculen worden op den duur wel fijngemalen waardoor ze haar smerende werking verliest, maar de hoeveelheid blijft dezelfde.

Veel verbruik kan idd willen zeggen dat er een enorm goeie smering is tussen zuiger en cylinderwand, maar ook dat ze daarna gewoon opgestookt wordt in de verbrandingskamer.
En zo supergezond is dat nu ook weer niet voor de koppen, kleppen en bougies; die gaan immers meer dan gemiddeld aanladen met roet.

Geen echt probleem voor mensen die veel lange ritten doen (waarbij de verbrandingskamer zichzelf min of meer gaat reinigen) maar wel voor mensen die enkel rond de kerk gaan draaien...
Nil volentibus arduum
LOMAX

Bericht door LOMAX »

Raketman schreef:
LOMAX schreef:De olie verdwijnt echter wel "al smerend", dus niet door gewone verbranding of lekkage. Veel verbruik betekent dus ook veel smering, en dit gekoppeld aan de harde materialen maakt dat 3ton geen echte uitzondering is. Klinkt goed? 8) :D
-ben ik weer :mrgreen: -

Hoe kan olie al smerend verdwijnen ?

Veel verbruik kan idd willen zeggen dat er een enorm goeie smering is tussen zuiger en cylinderwand, maar ook dat ze daarna gewoon opgestookt wordt in de verbrandingskamer.
En zo supergezond is dat nu ook weer niet voor de koppen, kleppen en bougies; die gaan immers meer dan gemiddeld aanladen met roet.

Geen echt probleem voor mensen die veel lange ritten doen (waarbij de verbrandingskamer zichzelf min of meer gaat reinigen) maar wel voor mensen die enkel rond de kerk gaan draaien...
Je geeft zelf al het antwoord, al smerend, tussen zuiger en cylinder en inderdaad gaat ie dan met de uitlaatgassen mee naar buiten. En het klopt ook dat een vaak warmgedraaide motor hier beter tegen kan, maar dat is een bekend verhaal. Roet krijg je toch vaker van een te rijke afstelling of te lage temperaturen. Ik heb hier onlangs ergens nog een goede link gevonden over "rodage", wel in het engels (break in), waaruit blijkt dat rustig inrijden niet steeds positieve invloed heeft op olieverbruik. En ik weet niet of ik een referentie ben, maar mijn boxer (nu 32000 km) heeft de laatste 7000 km een verbruik van 2mm in het kijkglaasje. Steeds rustig warmrijden, en dan maar laten zingen. Telkens trajecten van 70 km. Castrol GTX 10/40 Magnatec. Ik heb vorig jaar meteen 20 liter gekocht, maar met dit verbruik ga ik nog lang toekomen. Ik zal dan wel een uitzondering zijn zeker. Mijn (koud) versnellingsbakje zegt ook niet "kloing" al ik hem in 1ste zet, maar gewoon "zip" :wink: Zitten misschien Japanse onderdelen in.
Plaats reactie