BMWR1100S - 81000km - 6jaar,8maanden
hmmm. op dinsdag 8 augustus was't nogal redelijk weer(droog dus) en besloot ik een ritje te maken door de voerstreek en de belgische eifel.
halverwege de rit(na +- 200km) hoorde ik een licht tikkend geluid tijdens het accelereren, tussen 4000 en 4200 toeren/min.dit verdween telkens na het verder openen/sluiten van het gashendel, dus ik dacht dat dit te wijten was aan de injectie......
na 500 km zalig sporttoeren , onderweg naar huis op de boudewijnsnelweg, kwam er plots een ratelend geluid uit het vooronder.op dit moment was ik een colonne vrachtwagens aan het passeren tegen +- 160km/u. toen ik de koppeling inkneep (eerste reactie) sloeg de motor direct af. uitbollen naast een tiental zwaargewichten vond ik maar niets, dus ondernam ik de poging om de motor terug in 'dienst' te rollen.... ik reed immers nog snel genoeg om in 6e de motor terug rondgedraaid te krijgen(+100/u). dit lukte echter niet en na enkele 1/10 sec blokkeerdde tot mijn grote verbazing mijn achterwiel. dankzij de oplettendheid van een achteroprijdende chauffeur en de snelle reactie van de koppeling terug in te knijpen kon ik mij nog op een redelijk veilige manier op de pechstrook begeven... dank u wel
de rest van 't verhaal: bijstandsverzekering, dépannage, BMW-garage....
verhaal van de garagist: de B-L (lager) was volledig uitgesleten en had 't blokkeren van de motor tot gevolg gehad....' met welke olie rijdt je? '
'de olie die jij er in kapt' was 't antwoord, en voordien Motul( da's geen brol dacht ik).
(ik had 1000 km voordien een groot onderhoud laten uitvoeren)
ik heb nog NOOIT met mijn oliepeil onder de minimum rondgereden, en de motor heeft de toerentalbegrenzer nog NOOIT bereikt.....
mijn vraag: kan dit eigenlijk?